Smertekamp!

 

SMERTEKAMP

Jeg må skrive litt om smerte. 
Om hvordan jeg opplever hverdagen med smerte, hvordan det påvirker meg, oss. 
For mine smerter påvirker faktisk hele familien.

Smerte… jeg hater smerte!
Det har ødelagt livet mitt på flere måter.
Det påvirker meg i så stor grad hver eneste dag, i alt jeg gjør, hver eneste avgjørelse jeg tar. 
De forbanna smertene.
Styrer alt for mye. 

-“Har du ikke paracet? Ta deg en paracet! “
Jeg vet det er godt ment, men folk aner virkelig ikke hvor heldig de er.
Hodepine? Hive i seg to paracet og vips,  så god som ny. 
Jeg kan bare drømme om samme effekten. 

Jeg skriver ikke dette for å få sympati eller for å få de til å “forstå” min hverdag. Hvis noen vil prøve å forstå er det fint, men jeg syns det er bra ikke alle vet hva slike smerter innebærer. 
Jeg unner ingen en hverdag preget og styrt av smertekamp. 
 

Jeg har levd med sterke smerter i mange år.
Jeg tror ikke jeg kan huske en hel dag uten smerte, men det er veldig viktig å bemerke seg at det finnes forskjellig type smerter.

Det finnes smerte man kan leve med, som man kan klare å behandle og som man kan holde i sjakk, men så finnes den smerte som rett og slett er umenneskelig grusom. 
Smerte som ingen smertestillende ( ihvertfall ikke som jeg ha fått) kan tar bort.
Smerte som får deg til å tenke slemme tanker om livet når det pågår som verst. 
Den smerten som påfører deg det vondeste du noensinne kan tenke deg. 
Som får deg til å hyle, gråte, være stille, vugge frem og tilbake, kaste opp, kaldsvette, fryse.

ALT PÅ EN GANG!
Du vet aldri hvordan du reagerer når det oppstår.
Du prøver å holde fokus så lenge som mulig, men mister nesten alltid kontrollen. 
DEN SMERTEN! 

Når jeg møter slike netter og dager med intense anfall,  det er da jeg begynner å tenke  hvor lenge denne kroppen min faktisk kan takle disse ekstreme påkjenningene som den  er utsatt for. 
Det er en utrolig belastning, ikke bare det  å komme seg gjennom disse  dagene og nettene med intense smerter, men også det å komme seg på beina i etterkant. 

Jeg kjenner det bare på hvordan kroppen er, etter minimalt med søvn, intense smerter,  og alt som hører med. 
Hele kroppen er i helspenn. 
Bare å gå over gulvet til toalettet krever ekstremt mye energi og konsentrasjon og jeg venter i det lengste før jeg klarer å samle meg til å gå.
Prate, spise, berøring. 
Kommer noen borti meg er det er som om nervene ligger utenpå huden. Støt!
Alt gjør vondt og signalene  blir sendt ut til hele kroppen som en eksplosjon.
Blir det for mye støy og bevegelser rundt meg, kan jeg fort bli irritert, sliten og trekke meg unna. 
Jeg fryser, er kvalm og ør i hele kroppen.
Tappet for alt av krefter. 
Jeg er ikke meg selv, smerten spiser meg opp. Tar over hverdagen min,  livet mitt. 

Jeg har brukt opp alt jeg har på å kjempe og nå prøver jeg å samle sammen restene, lime sammen og sakte men sikkert komme meg på beina.
Det tar tid og faktisk mye lenger nå enn for noen år siden. 

Det går ikke an å forklare hvordan det kjennes ut når det står på som verst, men jeg unner ikke noen å oppleve å havne i samme situasjon.
Det er som den ene eksplosjonen  etter den andre går av på innsiden uten at man greier å sette en stopper.

Før man får ryddet unna skadene etter den ene eksplosjonen, så setter det i gang en ny og til slutt, så mister man rett og slett kontrollen. 
Man ligger der hjelpeløs og vrir seg i intense smerter og må vente til det er overstått. 
Man taper hver gang.
Blir svakere hver gang.

Dette skjer igjen og igjen OG IGJEN!
Jeg kan ikke gjøre noe, mannen kan ikke gjøre noe! 
Dag ut, dag inn.
Uke ut, uke inn. 
År ut, år inn. 

SMERTEKAMP!

Hvor mye klarer denne kroppen av disse kampene?
Når er det min tur til å vinne en omgang?

tusentankeriord

 

 

#smerte #smertekamp #kroniskesmerter

#helse #smerte #fatigue #myalgiskencefalopati #fibromyalgi #smertekamp

 

7 kommentarer
    1. Å leve med smerte er en evig kamp. Det tærer på humør og pågangsmot. Man er i en ond sirkel.
      Jeg vet ikke hva jeg skal si for å trøste eller oppmuntre. Vet så alt for godt hvordan du har det. Heldigvis finnes det dager som er bedre enn andre.
      Varm klem til deg.

    2. Veldig sterkt innlegg!
      Du får virkelig satt ord på hvordan det er å leve med sterke smerter. <3
      Ja, det er en evig smertekamp. Jeg visste ingenting om hvor ille det kunne være før jeg ble syk, og mine smerteproblemer har også blitt verre med årene. Venter nå på time til smertespesialist, for man skal ikke ha det så ille altså. Håper du kan få bedre hjelp mot smertene også.

      1. Jeg føler for og svare deg som har de samme smertene som meg!Det er uutholdelig og har ødelagt mye av mitt Liv også <3 Det er jo angst jeg har,men det er en smerte som er så vond at jeg unner ikke Djevelen selv og ha det så vondt!Så du er ikke alene <3 Det var det jeg vil at du skal vite<3 Livet er en smertekamp som har gått utover min famile også,og det er trist <3
        Uansett så sier jeg Lykke til <3 Jeg vet at det er helt grusomt<3 Klem <3

    3. Det var virkelig godt skrevet. Håper som deg at jeg en gang kan vinne kampen. Har ikke skjedd enda. Og akkurat det du sier om å prøve å holde fokus, puste, osv., men alltid ende med å miste kontrollen. Jeg får rett og slett panikk. Er ikke lenger redd for å dø, men herregud så redd jeg er blitt smerter! Ønsker deg alt godt!

    4. Jorun: Takk for kommentar… Jeg pleier å si, det er en grense for hva et menneske kan tåle og under smarteanfall, så når man de grensene egentlig mange ganger. Det er ikke rart man mister litt kontroll noen ganger. Håper du får god hjelp og oppfølging ellers. Klem

    5. Cathrine / SerendipityCat: : Hverdagen med smerter kan rett og slett være grusom. Spesielt i de aller verste periodene når anfallene står på som verst. Jeg vet du aner hva jeg snakker om og selv om jeg ikke liker at andre har det slik, så er det godt at noen forstår. .. Sånn på ordentlig! Håper du får god

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg