Kjevesmerter

 

Kjevesmerter

 

I lengre tid har jeg slitt med intense kjevesmerter, i perioder så ille at det kjennes ut som hele ansiktet skal knuse.  I mitt tilfelle tror jeg det kommer som en følge av spenninger og betennelser  som igjen kommer av andre smertetilstander  i kroppen  og det hele blir en evig vond sirkel.

Når det står på som verst, så er det som om det sprenger på ned mot ørene og det kan nesten kjennes ut som jeg har både øreverk  og tannverk i tillegg . Det er det altså ikke.

Kjeven er helt låst og det føles som det  presser på i tenner og munn.

Når man gaper, det lille man klarer, kan man høre små klikk i kjeveleddene og det gjør det vanskelig når man skal spise da det forverrer smertene og plagene betraktelig. 

 

Oppsøk lege

 

Kjeveleddsplager er ikke uvanlig for kronisk smertepasienter,  meg selv inkludert men man bør likevel oppsøke lege om plagene ikke går over.

Selv om muskelspenninger,  smerte og betennelsestilstander kan være  vanlige  “svar” på problemet, er det lurt å få en sjekk og vurdering fra legen. 

 

Desverre er det mange som opplever tilbakevendende problemer med kjeveledd og kjevesmerter. Noen  har kroniske plager, dvs de har mer eller mindre problemer hele tiden,  mens hos andre kan det komme å gå litt i perioder. 

Hos meg er det heldigvis ikke like voldsomt hele tiden og jeg har perioder nesten uten noen som helst problemer, men det er litt av en prøvelse når det står på. Mye smerter, lite mat og lite søvn er noen stikkord.

Som regel når jeg har dårlige perioder med  mye smerter og dårlig form,  da  kan det også oppstå  problemer med  kjeven.

Når den låser seg helt, er det alt annet enn behagelig og  i noen tilfeller har  jeg fått hjelp av  en fyseoterapaut med å  løsne de verste spenningene, men nå er det lenge siden fysioterapeuten har vært her hjemme og det er heller ikke bare å ” kaste seg rundt” for å få bestilt time. 

Andre ganger og de aller fleste, må det bare gå  over av seg selv og underveis  prøver man desperst å hjelpe til med øvelser og/ eller med medikamenter.

Jeg kan sitte timesvis å massere, smøre inn betennelsesdempende,  prøve forsiktig å strekke ut, slappe helt av og prøve å lindre på best mulig måte. 

Det gjør vondt og det holder meg  våken om natten, noe som igjen  gjør dagene kroppen i enda mer ulage.

 

Jeg håper det slipper taket snart. Det gjør så  fryktelig vondt! 

 

I kveld skal mannen tappe i et varmt bad og prøve å massere nakken min forsiktig , verdens beste. 

Han slipper i alle fall at jeg maser på han da. Det gjør jo så vondt å åpne munnen. Så han får nyte stillheten så lenge den varer. * fniiiis* Plutselig er kjeven på plass! 

 

 

tusentankeriord 

 

 

 

 

#myalgiskencefalopati #ME#smerte #sykdom #fibromyalgi #smerter #smertekamp #kjevesmerter #kjeveleddsmerter #muskelsmerter 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Kjevesmerter og kjevespenninger er ikke noe godt. Du har kanskje allerede prøvd der, men å få en bittskinne kan være verdt å prøve om du ikke allerede har prøvd. Den kan du få laget hos tannlegen. Kos deg med bad og massasje 😉

    2. Det er fryktelig vondt når kjeven låser seg, som om hodet er skrudd fast i en skrustikke. Jeg har fått god hjelp av kiropraktor, og han viste meg noen teknikker som jeg bruker selv når det låser seg. Gull verdt nå som han har sluttet, og jeg ikke har den gode hjelpen lengre.
      Håper det løsner snart hos deg <3

    3. Marianne: Ja, det er veldig vondt. Lenge siden jeg har vært så plaget som jeg er nå og hadde nesten glemt hvor vondt det faktisk er. Kan hende det blir behandling på meg også etterhvert…jeg holder ikke ut dette stort lenger.

    4. Vet hva du prater om å føler med deg. Det er ingen som kan forestille seg disse enorme smertene hvis de ikke har opplevd det selv😪Ønsker deg alt godt😘

    5. Prøv botox! Jeg får det for migrene men det hjelper også på spenningshodepinen og de siste gangene har legen også satt litt i kjeven. Ble veldig stor forskjell. Slutt på ømme kjever som haker seg fast. Botox er den eneste behandlingen/medisinen jeg har prøvd i alle de årene jeg har vært syk som virkelig fungerer! Kan anbefale det. Stikkene gjør vondt og man blir glatt i panna men det er det så verdt. Men det er viktig å gå til en lege som er spesialist og ikke en sykepleie, hudpleier etc.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg