Smerter – all day long

 

Livet med smerter..

 

Ja, de gjør faktisk det. Smerter forandrer ting rundt deg. 

 

Det finnes to typer smerter. – De smertene som gjør  litt vondt og de smertene som  gjør så vondt at det forandrer hele livet ditt. Forandrer deg som person… 

 

 

 

Innimellom er smertene så intens at de overskygger det meste annet i hverdagen.
Man prøver å finne metoder for å avlede og få tankene over på andre ting, men når det går over lengre perioder hvor man nesten ikke får gjort noe og det kjennes ut som man bare er et eneste stort verkende blåmerke, da blir man rett og slett utslitt til slutt.

Kroppen har ikke mer å gå på og man synker sammen som en ball der luften bare har gått helt ut.  Punktert!
Slik har de siste dagene vært. Eller årene, hva skal man si? 

Når man lever med kroniske smerter betyr det veldig mye å få ” løst” enkeltproblemer i hverdagen som har innvirkning på smerteproblematikken. Som da jeg endelig fant en behandling mot min migrene, som ofte ble utløst av de andre smertene. 

Egentlig så har jeg det siste året vært så og si 100 % uten migreneanfall, mot å ha anfall med oppkast, mistet syn og ekstreme smerter inntill 4 ganger i uken, noen ganger mer, men etter å ha begynt på forebyggende medisiner så har jeg fått et “nytt liv” uten anfall og egentlig uten særlig hodepine i det hele tatt.

Derfor er det ogå litt  skremmende å kjenne at man begynner å kjenne tendenser til disse symptomene  igjen den siste tiden.
Hodepine som kommer oftere og oftere, men i sammenheng med andre sterke smerter og ofte når jeg er helt tappet for energi. Så kan det være noe annet enn migrene?

Slik som dette er det jo så ofte med alt annet også. Man får noe som fungerer, blir overlykkelig, men så er desverre ofte gleden kortvarig og man må starte helt på ny.  Vanskelig og slitsom prosess som krever mye. 

 

Smerter  fører med seg nye smerter og det baller på seg til en eneste stor verkebyll… Jeg tåler jo snart ikke luften utenfor lenger. ( satt på spissen)

Er det litt kaldt, vind eller slike ting. Det setter seg i kroppen, ansikt og  med en gang og det har ikke blitt bedre med  tiden. Desverre. 

Jeg har  også kuldeallergi, noe jeg  har hatt med meg fra jeg var liten, men som har utviklet seg til å bli mye hissigere og verre nå med årene.
Dette fører også med seg ekstreme smerter, og støt i hele kroppen som kan  varer i flere timer både når jeg er ute og etter at jeg har kommet inn.

 

Eller hvis jeg er uheldig å dunker meg, uansett hvor på kroppen egentlig.
Det kan gjøre vondt lenge etterpå.
Det føles som at nervene sitter utenpå huden noen ganger.

Er det noen av dere  som kan kjenner dere igjen i det jeg skriver? Og hva gjør dere eventuelt? Har dere noen tips? 

 

Smerter går utover så mye og har stor innvirkning på livskvaliteten.
Det er vanskelig når store deler av døgnet er preget og det går utover det meste. Nattesøvn, mat, familie og venner.

Det er rett og slett utrolig trist.

Jeg er så sliten av å gå med konstante smerter og ikke minst, sliten av å ikke tåle noe før det utløser  kraftige smerteanfall, så hvordan løse det på best mulig måte?

Det ødelegger for så mye annet…

tusentankeriord

 

 

 

 

 

#myalgiskencefalopati #smertekamp #kroniskelidelser #kronisksykdom #smerte #sykdom #hverdag #fibromyalgi #kroniskesmerter  #migrene #smerter 

2 kommentarer
    1. jeg demper det med daglig smertelindring ..
      det satt langt inne , men hvorfor skal man ha dårlig samvittighet for å ønske seg mindre smerter ?
      man doper seg jo ikke – man prøver bare å oppnå “normalen”
      jeg oppnår ikke noen “normal” – men litt mindre smerter
      f.eks jeg hadde sterke hodesmerter i 7-10 år ,
      før endelig en lege , prøvde migrene-medisin på meg , og det reduserte smerten 🙂
      hurra 🙂 men hvorfor måtte det gå så mange år ?
      kan nå ha dager med bare litt smerte 🙂
      ( i hodet altså , er fremdeles smerter “rundt omkring” 🙂
      har du prøvd å ta smertestillende før smertene blir på sitt sterkeste ?
      du har sikkert det 🙂
      jeg skal ikke mase mer 🙂
      det var bare så mye gjennkjennelig i bloggen din 🙂
      ( ser vi også bor i samme by )
      takk for at du er så tøff å deler av deg selv 🙂
      nå logger jeg av for å hvile 🙂
      håper jeg husker å finne tilbake til bloggen din 🙂

    2. Villblomsten: Tusen takk for kjempefin tilbakemelding og for at du deler litt av din historie.
      Jeg får heldigvis så god hejlp jeg kan få, selv om det innimellom er vanskleig og man føler at ikke noe hjelper i det hele tatt.

      Jeg har en veldig flink, forståelsesfull og snill lege som følger meg så godt opp hun bare kan, men det er vanskelig med denne sykdommen og det er ikke alltid man vet hva godt man skal gjøre.

      Takk for at du tittet innom.
      God hvile.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg