Selvfølgelig vil jeg bli frisk

 

 

 

 

 

 

Når man er syk og uten behandlingsmuligheter ,leiter man stadig etter nye veier for å bli bli bedre og aller helst frisk.
Etter utallige legebesøk, medisinutprøvinger og spesialisttimer uten at noe hjelper særlig mye, går veien videre ut i den store alternative verden.
Der er et mye å velge i og v
eldig ofte slipper man å lete helt selv også.
Det er i alle fall min erfaring.

 

Det sies at vi nordmenn er naive og lettlurt.
Ligger det noe i det?

Jeg kan bruke meg selv som eksempel.
Jeg vet ikke hvor mye penger jeg har brukt på kosttilskudd, vitaminer og behandlinger desperate forsøk på å bedre hverdagen.
Jeg har muligens ikke sjekket godt nok opp rundt det før jeg har prøvd det ut heller, men det er det som er litt av poenget mitt med dette innlegget.

Er du syk nok, gjør du hva som helst for å bli frisk.
Du vil jo ikke la noe stå uprøvd, eller burde du kanskje det?

Man får ofte tips og råd om forskjellige ting som kan ha positiv innvirkning på helsen og det er ikke alltid like lett å vri seg unna.
” Denne har hjulpet mange, denne vil garantert virke for deg også.
Det hjalp for tanten min, hun løper i fjellet igjen!
Eller, du bare MÅÅÅ prøve ut dette, vil du ikke bli frisk?”
Denne klassiske,  ” det skader jo ikke å prøve da” kommentaren.

Høres det kjent ut?

Utrolig slitsomt å få servert over flere år og jeg  skjønner virkelig ikke at folk tror det er greit å bare knipse ut behandlingsmetoder ut i hytt og pine til folk de knapt kjenner eller som de i all fall ikke har satt seg inn i sykdomshistorien til.
Selv har jeg blitt mer skeptisk etter som årene har gått.
Det er dyrt å være syk fra før av og når man i tillegg bruker tusenvis av kroner på behandling som ikke virker blir man både sliten og skuffet når man ikke får noen form for bedring.

Gang på gang ender jeg opp like syk, ofte har jeg i tillegg blitt sykere og jeg føler meg ikke annet enn dum og blakk.
Ingen god følelse med andre ord.
Jeg får dårlig samvittighet fordi jeg nok en gang har presentert en ” god idè ” til mannen hjemme, latt meg rive med, i et desperat forsøk på å komme meg ut av denne helvetes hengemyra og forhåpentligvis  begynne å fungere normalt igjen.
Tatt de siste kronene vi har og brukt på en eller annen idiotisk drikk eller juice til flere tusen kroner som skal forandre livet mitt på bare noen dager for å komme med et eksempel.
Jeg ser på mannen min at han ikke tror et eneste ord av hva jeg serverer han, men både han og jeg vet han ikke kan stoppe meg for å prøve ut.

Jeg var desperat på et tidspunkt.
Jeg var villig til å prøve alt.
Kroppen ble svakere og svakere, jeg ble mer og mer naiv og lettere og lettere til å overbevise.

Helt til kroppen en dag sa stopp, mannen satt foten ned for alvor, det samme gjorde legen  og det viktigste for min del,  jeg klarte å sette foten ned selv.
Nå var det nok.
Hva holder jeg på med?
Det er greit nok jeg ville bli frisk, men akkurat da, så gjorde jeg meg faktisk bare sykere.
 

I denne store alternative verden er det viktig at vi er kritisk til hva vi får servert.
Det er viktig å stille spørsmål og ikke ta alt for god fisk med en gang vi hører om noe nytt.
Ikke betal en masse penger før du har fått de svarene og nødvendige dokumentasjon på at dette er bra og at det kan ha positiv effekt på kroppen og helsen din.
Jeg har bestemt meg for å stole på legen min, som faktisk er en  forståelsesfull og flink lege.
Som har gjort og gjør mye  for å hjelpe meg i hverdagen.
Som lindrer symptomer så godt det lar seg gjøre.
Som følger opp og oppdaterer seg innen forskning og behandling.

Det er legen min som til dags dato som har hjulpet meg mest.
Det er hun som har fått stabilisert situasjonen og sendt meg videre til spesialister med enda mer kunnskap når det har vært nødvendig.
Jeg kan ikke drive å  jakte desperat rundt lenger.
Jeg følger spent med på forskning og mitt høyeste ønske er gode resultater slik ar vi kan få til gode behandlingsmetoder i det offentlige.

Det er så mange som sitter på “hold” og bare venter på å få livene sine tilbake.
Barn og unge som venter på å få komme tilbake på skolen og ut i gaten til vennene sine-
Unge voksne som vil stifte familie, mammaer og pappaer som vil være sammen med barna sine, besteforeldre som ønsker tid med barnebarna.

Det er ikke det minste rart at det innimellom koker litt over og at man er villig til å bruke litt penger i et forsøk eller to på å vinne tilbake litt av det man kanskje hadde før.
Det er 100 % forståelig.

 

Det viktigste av alt….

Stol på deg selv, gjør det som er best for deg og tillat deg å være skeptisk

tusentankeriord

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg