Endometriose

Endomitriose 

 

 

 

I flere år har jeg hatt uregelmessig menstruasjon og sterke smerter i forbindelse med at at det nærmer seg den tiden i mnd. 

Ofte kan det begynne en uke før, lengre enn det også,  med murringer, ømhet og krampelingnende symptomer. Smerte rett og slett.
Noen ganger så smertefullt og ille  at jeg kryper sammen i fosterstilling på badegulvet, svetten renner og det hender til og med at jeg kaster opp av smertene det gir.

Jeg kan ha blødninger flere ganger i mnd. Noen ganger bare for noen dager, andre gange i 14 dager i strekk. Som regle 14 dager og som regel er det veldig kraftige blødninger. Jeg er nesten alltid øm eller har vondt nederst i magen, har smerter ved samleie og ved enkelte brå bevegelser.

Jeg har vært utallige ganger til lege og gynekolog, blitt behandlet med antibiotika for livmorbetennelse en rekke ganger, men jeg ble aldri bedre.
Det ble  bare verre og verre. 
I tillegg så reagerer kroppen min negativt på hormoner, så etter utallige forsøk med forskjellige p-piller, minipiller, hormonspiral osv, så måtte jeg bare gi opp der også. Det gjorde vondt verre og hverdagen ble enda verre. 

I perioder var det så ille at jeg nesten ikke klarte å stå oppreist for egen maskin. Jeg klarte ikke strekke ut magen. Det var rett og slett for smertefullt. 

Jeg kunne ikke hoste, nyse eller snu meg uten at det betydde veldig sterke smerter.

 2015 ble det bestemt at det skulle utføres kikkhullskirugi på meg for å finne ut hva som var galt. En stund etterpå fikk jeg resultatet: Du har endometriose. 
Da var det bare å sette seg inn i enda en kronisk tilstand, men det var likevel godt å endelig få svar. 
 

Hva er endomitriose?

Endometriose kommer fra de greske ordene endo (innvendig) metra (livmor) osis (sykdom, problem eller abnormalitet). På engelsk kalles sykdommen endometriosis, ofte forkortet til endo. Vevet som kler livmoren innvendig og som støtes ut ved menstruasjon kalles endometrium (livmorslimhinne). Hos noen kvinner finnes vev som ligner livmorslimhinnen utenfor livmoren, hvor det ikke hører hjemme. Når dette oppstår kalles det endometriose. Dette vevet på avveie kan bli funnet i eller på eggstokkene og egglederene, utenpå livmoren, i livmormuskulaturen (det heter da adenomyose), på uterosacral- ligamentene, området mellom livmor og rektum (fossa Douglasi), eller på andre områder i bukhulen. Av og til er endometriosevev funnet på tarmene, blindtarmen, blæren, i vagina eller på diafragma (mellomgulvsmuskelen). I sjeldne tilfeller er det lokalisert på steder langt unna livmoren som for eksempel i lunger, armer, nese og til og med bak øynene og i hjernen. 

 Dersom endometriosevevet er i nærheten av livmoren, tarmer, blære eller andre organer, kan denne irritasjonen gi smerter. Kroppens naturlige reaksjon på irritasjon og skader i vevet fører ofte til dannelsen av arrvev og sammenvoksninger, noe som kan føre til mer smerter. Andre komplikasjoner, avhengig av hvor endometriosevevet befinner seg, kan være at cyster sprekker (som kan gjøre at endometriosen sprer seg til nye områder), blødninger på tarm/blære og innsnevring av f.eks. tarm eller urinledere. Arrvevet og sammenvoksningene kan også hindre passasjen av egg til og gjennom egglederen og dermed føre til infertilitet.

 

Les mer på endometrioseforeningen sin egen side ved å trykke HER

 

SYMPTOMER PÅ ENDOMETRIOSE

  • Smerter før og under menstruasjonen (noen få har smerter gjennom hele syklusen)
  • Smerter ved eggløsning
  • Smerter ved samleie
  • Infertilitet
  • Smerter ved avføring og/eller vannlating
  • Forstoppelse og/eller diarè
  • Tretthet, utmattelse, lavt energinivå
  • Kvalme
  • Kraftig og/eller uregelmessige blødninger
  • Smerter i korsryggen

 

Da jeg gikk over den komplette symptomlisten for ME fant jeg til min store overraskelse  ( eller egentlig ikke) endometriose  nevnt som en av punktene på listen. 

” Endometriose (tilstedeværelse og vekst av fungerende livmorslimhinne på steder utenom livmoren som ofte resulterer i sterke smerter og ufruktbarhet) kan være mer vanlig

Jeg hører til stadighet flere av mine medpasienter forklare at de sliter med uregelmessig menstruasjon, kraftige smerter i magen og mange av de samme symptomene jeg hadde. 
Jeg prøver ikke stille noe diagnose eller å si at dette er svaret for alle de, langt der i fra, men kanskje det kan være verdt å komme seg til en spesialist å få det sjekket ut? 
Det finnes noen måter å holde edometriose i sjakk på og alt som kan la seg lindre er jo gull verdt tenker jeg. 

 

For meg ble det etter hvert så mye og alvorlige plager ift dette at vi ikke så annen utvei enn å fjerne livmoren.

Det er selvfølgelig en stor avgjørelse å ta både ift seg selv, men også med tanke på ME sykdommen. 

Nå, 6 mnd etter har jeg fremdeles ikke kommet meg tilbake dit jeg var ( den fysiske formen) før operasjonen, men ift endometrioseplagene er det natt og dag.

Jeg har nesten ikke smerter i magen lenger og det er jo fantastisk. Bare å slippe de anfallelene med kramper og de vanvittige smertene er veldig godt.

Så får vi håpe resten av kroppen kommer etter med tiden, for det ble en tøffere prosess en først antatt.

 

 

Du finner den komplette symptomlisten på ME/CFS ved å trykke  HER

 

Håper dette var nyttig for deg. 

 

 

 

tusentankeriord 

 

#myalgiskencefalopati #endometriose 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg