Regler for aktivitetstilpasning!

Regler for aktivitetstilpasning!

 

Jeg trenger noen ganger en liten påminnelse på at det faktisk er mitt eget ansvar å gjøre det best mulig for meg selv i  hverdagen.  

Si nei når jeg kjenner at det er for mye. Si ja til 1 time istedenfor 2.

Slutte å ha dårlig samvittighet for at kroppen min  ikke klarer, for jeg kan faktisk ikke noe for at jeg har havnet i denne situasjonen og nå, etter så mange år NEKTER jeg å gå rundt å bære på den dårlige samvittighet  mer.  Jeg nekter!

Så, jeg har laget meg noen ” regler” jeg skal følge. Har egentlig gjort det en stund nå og vet dere, det er så viktig at jeg kan nesten ikke få sagt det nok ganger. 

 


Mange av dem er nok kjente ” regler” for flere  av dere, men er vi like flink til å følge dem til en hver tid? 

 1: Lær deg å si ” NEI”

Sett dine egne grenser og ikke vær redd for å si nei når du trenger det. Husk at du ikke trenger å sammelingne deg med noen andre enn deg selv!

 2: Prioriter hva du bruker kreftene på.

Prøv å skjerme deg for unødvendig stress og “støy”. Glem  husarbeidet eller andre oppgaver og prøv å gjøre noe fint for deg selv innimellom. 

 3: Husk 70 % regelen! 

Ikke bruk mer enn 70 % av din totale energi. Spar alltid litt og prøv  å unngå situasjoner som fører til symptomøkning og forverring av formen din.

 4: Lytt til varselsignalene fra kroppen . Ikke  press deg selv til å forsette når du egentlig kjenner at du burde stoppet. Da er du over på ” reservetanken” og det er best og hive seg på lading før batteriet flater helt ut. 

Vi vil helst unngå en krasj!

 5: Skjerm deg for mye lys og lyder. 

Bruk solbriller og ørepropper, eventuelt andre hjelpemidler for å få skjerme fra lyd og lys. Generelt er det veldig viktig å ta i bruk de hjelpemidler der man kan for å bedre hverdagen.

Hjelpemidler er ikke flaut, det er nødvendig!

 6: Spar krefter!

Uansett hvor du er, hjemme eller ute. Spar krefter der du kan.  Sett deg ned når anledningen byr seg og spar beina og kroppen mest mulig.  

 7: Spis ofte og Lite

Spis små måltider. Det kan være veldig  slitsomt å fordøye for en syk og utmattet kropp.  ( egenerfaringer og ikke noe kostholdsveiledning eller fasit) Da kan små porsjoner være en bedre løsning. 

 8Hvil mye.

Ikke prøv å press deg til å komme deg på tur eller trening. Det kan være direkte  farlig for en syk kropp som er helt tom for krefter. 

Ta gjere i mot råd fra andre, med lytt til kroppen din. Du kjenner den best. Hvile er veldig viktig!

9: Prøv å få nok søvn.

Mange sliter med å få sove , noe som igjen gjør dagene vanskelig. Dårlig søvnkvalitet er ikke med å gjøre de andre utfordringene i hverdagen noe lettere og derfor er det også viktig at noen tar disse problemene med søvn alvorlig.

Sliter du med søvnen, snakk med legen din og prøv å få noen gode råd. 

En god søvnrutine kan være gull verdt! 

10: Smertelindring 

Før dem av oss som lever med kroniske smerter vet hvor mye energi det krever å gå med konstante smerter. Smerter tar og tapper en for mye energi rett og slett.

Det at man skal klare seg uten smertelindring over lang tid når man har ekstreme smerter og  smerteanfall er både veldig utmattende og helt uforsvarlig. 

Det finnes mange måter/ metoder som kan være aktuelt og til god hjelp for deg,  og det som virker for meg virker kanskje ikke for deg. Derfor er det også nesten umulig å gi konkrete tips om akkurat hva en bør gjøre.

Mitt beste tips om man lever med sterke smerter er: Få hjelp.  Snakk med legen din. Det er ikke normalt at man skal gå med sterke smerter dag ut og dag inn og det er veldig slitsomt for kroppen. 

 

 

DU er deg! 

Husk at du ALDRI trenger å sammenligne deg med noen andre enn deg selv! 

Slutt å tenk at du er til bry eller at du er en belastning. Det er du ikke. 

Ikke vær redd for hva andre mener og tror om de avgjørelsene du tar eller om livet du lever.  Tro meg, det er bortkastet energi og krefter på uviktige ting du kunne brukt på noe helt annet og mye mer givende.

Som feks en etterlengtet  kaffekopp med  en god venn. ❤

 

God helg.

 

tusentankeriord 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg