Lytt til pasientene

Lytt til pasientene…

Jeg gikk igjennom gamle bilder og videoer på telefonen i går, det er noe jeg gjør innimellom. 
Etter jeg skrev innlegget om mellomste gutten vår og hvor stolt jeg faktisk er av han, fikk det meg til å tenke litt på alt vi faktisk har gått igjennom den siste tiden, på godt og vondt. 
Alt vi har gjort og fått til. 
Ganske mye på tross av alt. 

Jeg kom over en video fra da han var med under foredraget til professor og overlege ved barneklinikken på Haukeland sykehus, Kristian Sommerfelt.
Hvor de prøvde å få frem hvordan det er for barn og ungdom å leve med ME og jeg ble om mulig enda stoltere da jeg måtte se den om og om igjen her hjemme og tenkte å dele et bittelite klipp med dere. 

Det får meg også til å tenke hvor viktig det er at dette faktisk blir gjort.
At leger tar meg seg erfaringene til pasienten når de skal lære andre videre om feks ME.
Spesielt kanskje de sykdommene, hvor det ikke finnes noe godt behandlingstilbud til pasientene, så er det kanskje ekstra viktig å lytte til hva pasientene har å si. 
De sitter på veldig viktig erfaring og kunnskap man ikke kan leses seg til. 

 

 

D4xA3tHYUmo

 

” De jobber med det og det å høre hvordan du forklarer det, hvis man skjønner det så mye som det går an, det gjør at sånne som vi som er leger får veldig lyst å arbeide med forskning for å få det bedre og i hvert fall passe på å ikke gjøre det  verste en doktor kan gjøre, å det er å gjøre det verre enn det det er.
Altså at det er bedre å ikke gå til den doktoren.
Det skjer! “

 

 

 
 
Sommerfelt sier det egentlig ganske fint og tydelig over her. 
Jobben til leger og fremtidige leger er å sørge for å ikke gjøre det verre enn det det er .
Det er det dessverre alt for mange med ME som opplever. 
 
 

tusentankeriord 

 
 

 

Følg tusentankeriord på INSTAGRAM
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg