ME – et menneskerettighetsspørsmål?

Hvor mange ganger har du fått høre,

” Åh, er det det der tretthets-syndromet? Det man blir så sliten av hele tiden? “

ME er mye mer komplekst enn å være sliten, trett og “litt” utmattet.
Selv om utmattet er et mye mer dekkende ord enn de to andre, så dekker det likevel ikke over hva ME er og hvor mye som påvirkes.


ME er en alvorlig sykdom og nei, det sitter ikke i hodet! 

 

I forbindelse med den internasjonale ME dagen, var jeg og mange andre på foredrag med Ola Didrik Saugstad i Bergen – Nytt lys på ME.
Dette var i regi av ME foreningen-Hordaland  og jeg er veldig glad at jeg jeg, sammen med min mann, fikk muligheten til å delta.

Jeg skal vise dere noen lysbilder fra foredraget og hvis det er noen som er “sulten” på mer, så har dere mulighet til å gå inn på Norges ME-forening, Buskerud fylkeslag sin FB side, der kan du finne hele foredraget til Saugstad fra hans besøk der.
Det vil riktignok ikke være identisk med det i Bergen, men det er samme foredrag og samme innhold.

 

ME syke i Norge

Dette er noe vi pasienter både opplever selv og hører mye om.

Foreldre som kjemper for sine syke barn blir meldt til barnevernet og i flere tilfeller blir barnet flyttet i fosterhjem.
Pasienter som må krabbe ut i ambulansen fordi de nektes hjelp av personalet på tross av at de ikke klarer å gå for egen maskin (fortelling under foredraget)

Pasienter som ikke har hatt kontakt med helsevesenet på mange år og der det nektes hjemmebesøk når pasienten ikke er flyttbar.

Skal vi virkelig ha det slik i Norge?
Sitter det virkelig i hodet?

 

Saugstad forteller om pasienter, de aller sykeste vi har, som bor i hytter i skogen. De tåler ikke lyder fra omgivelsene.
De har ikke hatt kontakt med en lege eller sykehus på veldig mange år.
De ligger på loft, i kjellere rundt om kring i Norges land. Pleiet av pårørende, familie og venner. Døgnet rundt.
HVEM skal ta ansvar?

 

PROGNOSE

I tillegg til å være syk selv, så har jeg også et sykt barn.

Uansett hvilken lege jeg møter i helsevesenet så får jeg høre at, ” det er mye bedre prognoser for barn!” Det viser seg at de har mye bedre muligheter for å bli frisk enn vi voksne har.”
Det er jo vel og bra, men hvor har de den påstanden fra? Sist jeg sjekket, så viste den det motsatte og jeg vil heller ha en lege som gir meg de harde fakta og hjelper oss på veien enn å gi oss falske forhåpninger som de har hørt et sted.

Vi trenger et kunnskapsløft om ME i helsevesenet!

 

Den aller viktigste er: Aktivitetstilpasning, HVILE!

 


Tusen takk for et informativt og flott foredrag om ME.

Det er trygt og godt for pasienter og pårørende å vite at helsevesenet er styrket med slikt mannskap.
Takk for jobben du gjør.

 

8 august er dagen for alvorlig ME.
Vi minnes dem vi mistet og de som fortsatt lever i mørket.
De bortgjemte. <3

 

 

 

tusentankeriord

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg