Frustrasjoner på en snor

 

 

Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne når jeg starter å skrive dette innlegget.
Så mye frustrasjon som bobler på innsiden av meg akkurat nå, er det lenge siden jeg har kjent. Jeg må bare prøve å få det ut.

Jeg savner å skrive på den måten jeg gjorde før. Rett fra hjertet, uredd og uten frykt for å bli tolket i verste mening, men med en forståelse for at det som ble delt var det som trengte å komme ut akkurat da. Tanker, følelser og refleksjoner.

Når man ikke er så heldig å ha de vanlige og mange møteplassene i løpet av dagen, busstoppet, kaffepausen, lunsjen eller på trikken hjem. Når man ikke har samme mulighet til å forholde seg til tonefall, kroppsspråk og mimikk, så finner man andre måter å uttrykke seg på. Andre måter å få ut det man tenker på. Det man ser og opplever.

Helt i starten, flere år tilbake da jeg begynte å skrive under et helt annet navn enn tusentankeriord, så var det så og si eneste kommunikasjon jeg hadde med verden ut.
Unntaket var den nærmeste familie og noen få gode venner som jeg så alt for sjelden.

Det var fint å kunne dele både viktige og mindre viktige ting.
Fint å åpne opp, lufte tanker og dele alt fra små gleder til de vondeste ting.

Jeg opplever at det er mye vanskeligere i dag og jeg tenker meg ofte veldig mange ganger om, før jeg poster noe her.

Er jeg klar for å møte alle som skal lese og tolke på sin måte? Er jeg klar for alle som tror de vet hva jeg mener ( fordi de enten mener det samme selv eller fordi de mener HELT motsatt) Er jeg klar for å forsvare, bygge opp påstander, forklare i det uendelige, når alt man ønsket var å dele en bitteliten bit av det?

Ja, det er baksiden med å dele på denne måten og jeg har hørt mer enn en gang i løpet av disse årene at « hvis du deler, så må du også tåle å høre».
Tro meg. Det har jeg gjort også. Tålt!

Jeg har tålt stygge kommentarer, forvridde « sannheter» og egne tolkninger. Jeg har godtatt at det er slik.
Folk leser noe og automatisk adopterer de det inn i sine egne meninger og tankemønster. Selv om det ikke passer med det du selv ønsket å formidle. Sånn er det. Altså baksiden.

I dag sitter jeg nærmest med gråten i halsen. Ikke fordi det er så synd i meg ,  men fordi jeg er forbanna og SÅ SLITEN av alt.

Av ME, av sykdom, av forvridde meninger og sannheter. Jeg orker ikke forklare.
Jeg trenger bare å få det ut.

Jeg trenger ikke at noen irettesetter en følelse jeg deler eller vrir den om til å bety noe annet.

Jeg trenger ikke bli oppsøkt i innboks, kommentarfelt og PÅ MAIL for at noen skal poengtere og understreke at jeg er HELT IDIOT som ikke vet bedre eller mitt eget beste.

Hvis du ikke liker det jeg skriver, HELT OK. Jeg tåler det. Jeg tåler uenigheter, forskjellige synspunkter og jeg tåler til og med en god diskusjon. Akkurat det har jeg lært veldig mye av de siste årene.

 

MEN – jeg tåler ikke (lenger) folk som motsier bare for å lage kvalme. Som skriver det samme igjen og igjen, bare for å være ekkel. Som tror at deres meninger er de eneste viktige i verden og dermed gir de rett å braute seg frem for å understreke det.
Helst steder de vet de kan markere seg.

Som leter etter noe å putte fingeren på, uansett om det er skrivefeil, skrivemåte, tolkninger eller hva som helst.
Som aktivt oppsøker, bare for å lage kvalme.

Seinest i dag var det en som skrev til meg at hun nesten ikke turte å trykke liker på innlegg som f.eks ble delt på FB, fordi hun ikke hadde krefter til eventuelle konfrontasjoner eller spørsmål som kunne komme i etterkant.
Fordi hun ikke orket å måtte mene så mye mer utover ar hun likte det.
Jeg forstår akkurat akkurat hva hun mener, men synes det er trist.

Jeg er ikke sint på noen spesielle personer.  Er ikke lei meg for et isolert tilfelle.
Jeg er bare sykt sliten av verden akkurat nå.
Av alt og ingenting.
Lei av at alt må kjempes for, forklares i det uendelige og at jeg ikke bare kan stille klokka på mobilen, slik at jeg rekker bussen til en ny arbeidsdag i morgen.

For akkurat nå hadde det vært det letteste.

 

tusentankerirod

 

 

 

4 kommentarer
    1. Jeg liker å lese det du skriver. 😊 Jeg er så lei av å lese stygge kommenterer fra mennesker som tror de er i sin fulle rett til å være ufine. Som forteller hva andre skal tåle. Ingen andre kan bestemme hva vi skal tåle. Stå på. Jeg heier på deg. 🌹😊

    2. Jeg følger deg på facebook og kjenner meg igjen i det meste av det du skriver. Etter 20 år med ME-diagnosen kjenner jeg at det er mye vanskeligere å være åpen om diagnose og problemer pga sykdommen i dag, enn det var for 20 år siden. I dag har alle en mening om den, og det er absolutt ikke alltid min opplevelse av egen sykdom stemmer med andres mening om den. Særlig ikke i kommentarfelt. Og dette selv om all den biologiske forskningen som har kommet de siste årene stemmer med egen opplevelse av sykdom. Jeg skjønner at dette er tungt å stå i når en er så åpen som du, samtidig er det utrolig godt for oss andre syke å følge det du skriver. Jeg håper derfor du orker å fortsette, men det viktigste du må gjøre er å ta vare på deg selv, også om det betyr at du må bli mindre åpen. Jeg ser at dette er et problem på alle områder på nettet. Også politikere sier det har blitt et tøffere debattklima. Den store forskjellen er at hverken du eller jeg eller andre ME-syke har valgt dette selv, men skal andre folk skjønne hva vi sliter med så vi får et bedre tilbud i helsevesenet, så er det likevel viktig at vi synes der ute. Der gjør du en fantastisk fin jobb ♥️. Heier på deg, uansett om du fortsetter å være like åpen som du har vært, eller om du ser at du må skjerme deg selv mere.

    3. Respekt til deg for at du åpner deg🥰🥰🥰stå på🥰🥰flere burde gjøre det og ikke BRY seg om hva andre mener og tenker!!!!!!!de beste innlegg er de ærlige innlegg, og ikke de der folk pynter på fasaden utad for og være best….stå på du er flink🥰🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg