Jeg tåler å høre

 

 

 

I dag er verdensdagen for forebygging av selvmord. ❤️

Hvert år mister vi alt for mange. Hvert år sitter det enda flere igjen med en sorg det ikke er mulig for andre å fatte omfanget av og med tusen spørsmål.

Spørsmål de aldri vil kunne få svar på fordi den ene personen som kunne gitt det svaret, ikke finnes blant oss lenger.

 

Hvert eneste liv som går tapt til selvmord er ett liv for mye!

 

De siste årene har det vært mye fokus på at man ikke skal gå alene med det som er vondt. At man skal prate med noen og åpne opp hvis man har vonde tanker om livet.
Si fra, send en melding eller ring noen.

Det er så utrolig viktig.
Ingen skal måtte bære dette med seg helt alene.

 

Derfor synes jeg også at det er like viktig å sette fokus litt andre veien også.

På at alle vi andre må « tåle å høre» at livet ikke bare er glede og smil for alle.

Vi må tåle å høre at det for noen kan være skikkelig tøft og til og med helt jævlig.
For det er faktisk realiteten og hverdagen for mange.

Hvis noen kommer til deg med noe vondt, så betyr ikke det at du skal ha alle svarene på plass eller at det er ditt ansvar å finne løsningen på det.

Det betyr bare at akkurat da var du den ene personen som noen følte seg trygg nok på, til å kunne åpne litt opp.

Det eneste du trenger å gjøre er å lytte.
Vise at du tåler å ta i mot og at du BRYR DEG!
Forståelse og respekt.
En klem.

 

Hvis du spør hvordan det går med noen, vis at du mener det.
Ikke spør fordi du automatisk forventer at vedkommende skal si at «det går bra», men fordi du oppriktig bryr deg om svaret.

Jeg tror at nettopp fordi mange ikke tåler så godt det helt ærlige svaret fra folk, at det også gjør det utrolig mye vanskelig å faktisk åpne opp. Det gjør meg trist!

Vi må ha plass til virkeligheten.
Til alt livet handler om.
Til det fine, gode og vakre.
Til det vonde, triste og såre.
Til det tøffe, vanskelige og til og med jævlige.

Til virkeligheten.

 

 

Jeg håper alle som kjenner meg vet at de kan komme til meg hvis de trenger noen å prate med. Jeg tåler å høre. ❤️

 

Ta vare på de rundt deg.

 

@tusentankeriord

Trenger du noen å prate med: Mental helses hjelpetelefon 116123

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg